02 October 2010

▂ ▃ Kematian▃ ▂

Berbicara tentang kematian, hanya Yesus yang tahu erti sebenar kematian kerana Dia pernah turun ke dunia orang mati (Kisah Para Rasul 2:31). Kita tidak tahu apa yang akan terjadi pada hari esoknya tetapi biarlah kita terus belajar untuk tetap berharap padaNya. Ayat firman Tuhan dalam 1 Tesalonika 4:13-18 mengatakan "Selanjutnya kami tidak mau, saudara-saudara, bahwa kamu tidak mengetahui tentang mereka yang meninggal, supaya kamu jangan berdukacita seperti orang-orang lain yang tidak mempunyai pengharapan. Karena jikalau kita percaya, bahwa Yesus telah mati dan telah bangkit, maka kita percaya juga bahwa mereka yang telah meninggal dalam Yesus akan dikumpulkan Allah bersama-sama dengan Dia. Ini kami katakan kepadamu dengan firman Tuhan: kita yang hidup, yang masih tinggal sampai kedatangan Tuhan, sekali-kali tidak akan mendahului mereka yang telah meninggal."

Firman Tuhan yang menguatkan hati saya malah memberikan saya penghiburan. Kita percaya bahawa mereka yang meninggal di dalam Yesus akan dikumpulkanNya bersama-sama dengan Dia. Kadang-kadang kita merasa sangat sukar menerima kenyataan apabila orang yang kita kasihi dipanggilNya. Ketika saya berada di universiti, di tahun pertama pengajian saya, ayah saya dipanggil Tuhan dan waktu itu saya menghadapi peperiksaan akhir semester. Mungkin saya boleh saja tertekan dan tidak dapat meneruskan pengajian tapi saya bersyukur kerana memiliki peribadi yang dapat memberikan saya kekuatan dan kemampuan untuk menghadapinya..❤ Thanks my Lord ❤ Di luar Kristus, saya tidak dapat melakukan apa-apa!! Hanya Dia yang dapat memberikan saya ketenangan dan kedamaian yang luar biasa. Saya dengan yakin dapat mengatakan bahawa ketenangan dan kedamaian yang dicari oleh manusia itu hanya dapat ditemukan di dalam Yesus Kristus.

Kematian akan mengingatkan saya bahawa hidup di dunia ini hanya sementara. Oleh itu, selama masih ada kesempatan, saya mau berusaha untuk menyenangkan hati Tuhan dan melakukan kehendakNya kerana "Bukan setiap orang yang berseru kepadaKu: Tuhan, Tuhan! akan masuk ke dalam Kerajaan Sorga, melainkan dia yang melakukan kehendak BapaKu yang di sorga.."(Matius 7:21) Kita yang masih hidup di dunia yang penuh mengecewakan ini, marilah kita menyerahkan seluruh kehidupan kita pada tangan Tuhan kerana apabila kita menyerahkan sepenuhnya pada Tuhan, segala sesuatu pasti indah pada waktunya.. ❤❤ Terpujilah nama Tuhan kita, amen.

❤God Bless u all❤

No comments:

Post a Comment